Friday 8 June 2012

Buat Ayahnda Tercinta

Along buat khas untuk abi:)

Assalamualaikum..
Lahirnya aku ke dunia merupakan hadiah pertama buat abi dan umi ku...Terima kasih abi dan umi sebab melahirkan along ke dunia ini..dapat melakukan bakti kepada umi,abi dan agama.Sekarang along dah pun mecapai 20 tahun.Sekejap je kan masa berlalu..padahal terasa baru semalam along dalam buaian..hehe..

Kenangan lepas masih segar dalam ingatanku...ketika kita sekeluarga sama-sama susah...sama-sama gembira walaupun kita berada dalam keadaan yang sederhana.

Ishak bin Dollah..Itulah nama ayahku..Lahirnya aku di dunia asal dari benihnya.Kerdilnya aku ketika itu..Namun dengan kuasa Allah dan berkat doa seorang ayah dan ibu aku kini berjaya menjejakkan kaki ku ke sebuah universiti.Itulah impian dan harapan kedua orang tuaku..

Sesekali terbayang sewaktu along dibangku sekolah dulu....abi terpaksa menghantar along,harith dan angah menaiki motor yang sudah uzur..Kami berempat naik moto honda jam 6 pagi semata2 nak ke sekolah...Kuatnya hati seorang ayah yang sanggup berkorban untuk anak2nya.Masa tu,along terpaksa duduk atas palang balakang seat moto tuh...kadang2 rasa nk terjatuh....tapi along tahan sampai ke sekolah....Dulu rasa terseksa sangat nk g sekolah....tapi alhamdulillah....zaman sekolah dah pun berlalu...

Abi..dulu along degil sangat kan.....along hampir2 terpengaruh dengan kawan2 along...dorang semua kaya2....along pon nak jadi macam diorang..tp umi dan abi da sedarkan along..hanya pelajaran je yang mampu mengubah nasib kita sekeluarga...

Walaupun abi dan umi ku bukan lah berpelajaran tinggi...tapi mereka xsanggup melihat anak2 mereka tertinggal dalam pelajaran.Aku bangga dengan kedua ibu bapaku..Mereka xpernah hampakan impian aku....Along dah la kaki shoping..semua alat make-up along nak beli...nak nampak cantik la konon.....walaupun abi dan umi marah tapi mereka sanggup bayarkan untuk aku..aku sayang sangat kat mereka...Aku tahu tak de siapa pun sanggup melayan karenah aku melainkan mereka.Allah dah anugerahkan 2 orang insan yang sangat menyayangi aku sepenuh hati mereka.

Saat yang along x boleh lupa tentang abi...waktu abi online pagi2 tulis2 kat facebook dengan spec yang x de tangkai sebelah terbongkok menaip hadith dari buku dengan mata terkebil2.Satu lagi....abi suka bergambar dengan handfon.Anak ngan ayah sama je...hehe.Rindunyee kat abi ngan umi....

Dulu.....along selalu tulis diari...along tulis abi dan umi xsayang along...abi dan umi x peduli kat along....tapi sekarang along sedar...umi dan abi sibuk mencari sesuap nasi untuk kami semua....maafkan along....

Selamat Hari Abi along ucapkan.Terima kasih di atas segala pengorbanan dan doa abi pada along selama sehingga hari ini..Along mohon ampun dan halal disetiap pemberian abi kepada along..Tiada siapa yang mampu membahagiakan along melainkan melihatn senyuman abi dan umi....Along harapkan doa dan redha dari abi dan umi untuk along teruskan hidup yang tidak lama ini....

Along janji akan belajar sungguh2 dan bahagiakan umi dan abi suatu hari nanti....InsyAllah...doakan kejayaan along.....miss u so much....... 

daripada anakmu,

Nurul Izzatie binti Ishak


Ya Allah ya Rabb
Aku bersyukur dengan segala nikmat yang Engkau berikan
Tiada yang ternilai selain kedua orang tuaku
tika air mataku jatuh
mereka yang lapkan
tika aku lapar
mereka yang suapkan
tika aku jatuh
mereka bangunkan
tika aku luka
mereka sembuhkan
tika aku sendirian
mereka hiburkan
Ya Allah...
jika mereka yang Engkau ambil dariku
tiada siapa di dunia ini mampu menggantikan tempat mereka
maka
terpadamlah segala api yang menyuluh hidupku..
Ya Allah..
hanya padaMu aku menadah tangan dan berdoa
Kau peliharalah kedua orang tuaku
seperti mana mereka memeliharaku sejak aku kecil lagi
Kau permudahkanlah segala urusan mereka
dan berikan lah segala redhaMu
amin ya RabbalAlamin..


Ya Allah..Peliharalah mereka untukku..amin..




















1 comment: